Hvad nu, hvis vejen til læring er let og går gennem trivsel, som er meget tættere på, end vi tror?
Med stigende krav til arbejdet med relationer, trivsel og fagligt trivsel har mange lærere erfaret at blive udfordret. Bogen “12 tekster om tanker og trivsel – Lærerens genvej til elevens læring” giver ny inspiration til, hvordan man som underviser kan tilgå relationen til eleverne, så læring bliver let, og man ikke selv brænder ud.
Forfatteren forklarer med udgangspunkt i konkrete eksempler fra arbejdslivet som lærer på en ungdomsuddannelse, hvordan man kan gribe relationen til eleverne an, så undervisning og udvikling får en ny lethed, alle har adgang til.
Gennem tekster om blandt andet at regulere følelser, om tonen i klassen, om narrativer, trivsel og teknologi peger forfatteren på, at motivation, nysgerrighed og lysten til at lære altid er tilgængelig,
og at alle kan gro, når vi er i ro.
Forfatteren viser, at uanset de fortællinger, elever har med sig, er der inde bag tankerne et roligt sted. Når man som underviser møder eleven på og fra det sted, opløser modstand og uhjælpsomme fortællinger sig helt af sig selv. Dermed bliver der overskud til læring.
Bogen beskriver vores grundlæggende psykologiske design og vores væren i verden ud fra forståelsen om De Tre Principper. Har du lyst til at komme i ro som underviser, er denne bog en
sand kilde til aflæring og til en ny og nemmere vej. Sammen med eleverne.