“12 tekster om tanker og trivsel – Lærerens genvej til elevens læring” af Kirsten Clausager (f. 1970)
tilbyder en ny tilgang til styrket lærer-elev-relation og læringsmiljø med afsæt i allerede
tilgængelige ressourcer. Bogen henvender sig til lærere, der ønsker at forny deres pædagogiske
praksis og opnå lethed i læring.
Bogen ”Psykisk Sundhed – din lille guide – Trivselsbog til unge” sætter ind på elevsiden og tilbyder
unge et indblik i, hvordan de fungerer psykologisk. Bogen er letlæst og skrevet direkte til unge.
Den indeholder derfor cases, virkelige eksempler fra unge, der selv har opdaget at få det godt ved
at forstå, hvordan de fungerer psykisk.
Clausager, som er cand.mag. i dansk og psykologi samt lærer og trivselscoach, deler konkrete
eksempler fra sine mange års erfaring på en ungdomsuddannelse. Hun demonstrerer, hvordan
lærere kan opbygge stærke relationer til eleverne, så læring og faglig trivsel øges, men uden at
brænde ud. I bogen henvendt til unge er der masser af cases med unge i hovedrollen.
Nøgletemaer i bøgerne
Bøgerne behandler en lang række vigtige emner, som hvordan hjernen fungerer, hvordan man
regulerer følelser, at tanker skaber følelser, at vi altid kan tilgå ro og ikke kan gå i stykker.
Clausager argumenterer for, at motivation, nysgerrighed og lyst til læring og livet altid er
tilgængeligt, og at alle kan gro, når de er i ro.
Ny tilgang og mestring baseret på De Tre Principper
Clausager viser gennem forståelsen af De Tre Principper, hvordan lærere kan nå ind til elevernes
indre ro uanset baggrund eller forudgående fortællinger. Denne tilgang hjælper med at opløse
modstand og uhensigtsmæssige narrativer, hvilket skaber plads til læring og liv.
“12 tekster om tanker og trivsel” tilbyder en vej til aflæring af gamle mønstre og introducerer en
lettere tilgang til undervisning. Bogen er en værdifuld ressource for lærere, der søger at forny
deres praksis og skabe et læringsmiljø med både faglig og psykologisk trivsel – sammen med
deres elever. Den ungehenvendte bog viser, at trivsel og mestring er meget tættere på, end vi tror.
Kirsten Clausager inddrager sine konkrete erfaringer i disse bøger, der kan blive gamechangere for
lærere, der ønsker flow i deres professionelle praksis og lethed i elevernes oplevelse af læring. Og
for unge, der opdager, hvad de kan.
De to bøger er groundbreaking inden for psykologi, pædagogik, didaktik og trivsel.