Sydney Banks blev født i Skotland i 1931 af en ung ugift kvinde og blev bortadopteret som spæd. Han voksede op under vanskelige vilkår i Edinburgh. Han forlod skolen efter 9. klasse og tog hyre på internationale fragtskibe, hvor han uddannede sig til svejser.
I 1957 flyttede han til British Columbia i Canada og mødte sin kone Barbara (kaldet Barb) i Vancouver. De blev gift og flyttede til Nanaimo, hvor han arbejdede som svejser på en papirmølle fra 1962 – 1974. De fik to børn, David og Susan. Han var en dygtig håndværker og afholdt blandt sine kolleger, hvor han gik under navnet ”Scotty”.
På trods af sin hårde opvækst var Syd (som han blev kaldt) en omsorgsfuld og venlig mand, der gerne ville hjælpe sine medmennesker. Han var samtidig anspændt, stresset og bekymret for verdens tilstand. Han var bl.a. aktiv i fagforeningsarbejde, hvor han kæmpede for bedre arbejdsvilkår, og han var frivillig på et krisecenter sammen med Barb.
Han følte sig meget usikker i alle relationer (som ægtemand, far, medarbejder osv.) og var også temperamentsfuld. Folk opfattede ham ikke som en usikker mand, som han selv gjorde, men han havde mange mindreværdskomplekser grundet sin opvækst og korte skolegang.
Derudover var han ateist og interesserede sig ikke for spiritualitet. Han malede oliemalerier i sine yngre dage, dyrkede gymnastik og karate (han havde det sorte bælte), var radiovært på “The Scottish Music Hour” og elskede havearbejde.
De dybe indsigter i tankernes og livets natur
I 1973 fik han, i løbet af få dage, nogle spontane, banebrydende og meget dybe spirituelle indsigter i hvordan den menneskelige oplevelse af livet er konstrueret.
Hans første dybe indsigt var: ”There is no such thing as insecurity. It is only thought.”
Den dybe indsigt i hvad tanker er, ramte ham som en eksplosion inde i hovedet. Han indså, at al hans usikkerhed blot var tanker – usikre tanker som han troede var virkelige, og som dermed styrede hans adfærd og hans syn på livet. Han fik en dyb indsigt i tankeprincippet og indså, at alle mennesker lever i en tankeskabt virkelighed, hvor de ser og oplever deres personlige “version” af verden, der er skabt af deres personlige tanker.
Han indså, at han selv levede i en verden af usikre tanker – og dermed i en usikker verden. Han indså samtidig, at han ikke behøvede at tro på sine usikre tanker, fordi de bare er tanker, og at usikkerhed i sig selv dermed slet ikke eksisterer. Han fik indsigt i, hvordan mennesker lider under deres egne tanker, og hvordan man gennem kontakt til sin egen medfødte indre sundhed, kan lære at give slip på de ikke-hjælpsomme tanker, når man får en forståelse for, hvordan det menneskelige oplevelsessystem er designet.
Nogle dage senere fik han endnu en spontan og meget dyb spirituel indsigt i livets formløse essens, der har skabt denne verden. Han sad i stuen og talte med Barb og hendes mor, Mary, da han kiggede ud af vinduet. Han følte, at han blev suget ind i en tunnel, hvor han var omgivet af summende hvidt lys, og fik en dyb indsigt i, hvad Gud er. Han formulerede det selv sådan her: ”I realized the true meaning of God”. Han definerede Gud som altings energi (the energy of all things) og som en livskraft (life force og source).
Syds dybe oplevelse tog kun få sekunder, men han blev så berørt, at han begyndte at græde. Han vendte sig mod Barb, og sagde: “Jeg er hjemme, jeg er fri. Jeg har overvundet denne verden. Det her betyder, at vi to skal rejse rundt i hele verden og ændre psykologi og psykiatri, så mange millioner mennesker kan blive hjulpet.”
Sydney Banks liv efter hans dybe indsigter
Familie og venner troede, han havde mistet forstanden, og overvejede sågar at få ham indlagt. Men Barb bemærkede den dybe transformation, der var sket i hendes mand og begyndte at lytte til ham, selvom alle andre trak sig fra dem. Hun cementerede sin holdning over for familie og venner ved at sige: “If this is crazy, I´m all for it!” Hun blev hans største støtte, og de havde et nært og kærligt forhold. Deres samarbejde havde stor indflydelse på formidlingen af hans forståelse.
Syd tog på arbejde igen, men havde forandret sig mærkbart − selv hans kropsholdning havde ændret sig fra krum til rank, og han udstrålede nærvær. I starten troede han, at han bare kunne fortælle folk om sine indsigter i tankens kraft, fordi han vidste, hvor livsforandrende det ville være for folk at forstå det. Men han mødte meget modstand.
Folk forstod heller ikke længere, hvad han sagde, når han talte om almindelige hverdagsting. De mistede alle deres venner, bortset fra Ken og Elsie Spittle. Ken og Syd var kolleger og private venner. Men Ken og Elsie forstod ikke hvad der var sket med Syd, og ville først slet ikke høre om hans oplevelse, så de rejste sig og gik, hvis han talte om det.
Syd begyndte nu at interessere sig for spiritualitet, og læste bl.a. ”Masters of the Far East”-bøgerne, Alan Watts, Joseph Campbell, Ernest Holmes m.fl. fordi han vidste, at der måtte være flere, der havde oplevet det samme som ham. Han fik bl.a. derfor et indblik i religioner fra forskellige dele af verden.
Selvom Syd havde forandret sig markant, var han stadig kun et menneske, og var stadig temperamentsfuld, men kunne nemmere slippe det og falde tilbage i sin ro.
Syd fortsatte på sit arbejde i et lille års tid efter sin oplevelse. I sommeren 1974 følte han, at det var tid til at sige op, selvom han ikke havde andet arbejde. Syd og familien flyttede til deres feriehus på Salt Spring Island.
I august 1974 indsatte Barb en annonce i lokalavisen. Annoncen var rettet mod folk der ønskede højere selvbevidsthed, og som ville være med i en gruppe, der skulle ledes af en oplyst mand.
Linda Quiring var netop flyttet til øen med sin mand Bill, efter hun var blevet udskrevet fra et psykiatrisk hospital. Hun ringede til det opgivne telefonnummer, og var den eneste, der reagerede på annoncen.
Snart kom Barbs bror, Dave og hans kone, Carol også med i den lille gruppe. Senere Pam og Jim Beck, samt Judy og Jim Wallace. De mødtes hver fredag hjemme hos Syd og Barb.
Her kan du se et interview med Syd´s søn David Banks og Linda Quiring, der fortæller om tiden i 1970’erne: “My father is Sydney Banks.“ Linda og Syd skrev sammen bogen “Island of Knowledge” (på dansk “Visdommens Ø“) der beskriver denne periode. Bogen blev udgivet i 1975.
Gruppen omkring Syd voksede stille og roligt, og omfattede med tiden bl.a. Linda Quiring og hendes mand, Bill, Jan og Chip Chipman, Jane Tucker, Christa Campsall, Allan Flood, Harry Derbitsky, Mavis Karn, og Pam og Jim Beck, Sheri Hickman og flere andre.
Her kan du se et interview med Sheri Hickman og Linda Quiring, der fortæller om hvad der foregik i den periode: “Lost and Found-The Lost Teachings of Sydney Banks“.
I 1976 hørte de første psykologer om Syd og opsøgte ham. Den første var Roger Mills, og så kom George Pransky og hans kone Linda Pransky og efter dem kom Keith Blevens. Syd fik et nært samarbejde med flere af dem, især Roger Mills.
Der samledes flere og flere folk om Syd, og han begyndte også at holde foredrag flere steder i Canada og USA. Flere af foredragene blev optaget på lydbånd. De første år (fra 1975) var det Lindas mand, Bill, der stod for optagelserne. Du kan høre nogle gamle lydoptagelser her: https://threeprinciplespsychology.com/sydney-banks/sydney-banks-audio-recordings/
Elsie Spittle begyndte at holde foredrag med Syd, og rejste rundt sammen med ham.
De følgende år flyttede flere og flere (omkring 100 personer) til Salt Spring for at lytte til Syd, hvilket mange af de lokale ikke brød sig om, da de fyldte meget på den lille ø, der havde en population på ca. 2.000 på det tidspunkt.
Men Syd ville ikke have følgere − han ville blot lære folk at lytte til dem selv, så de kunne følge deres egen indre visdom og leve et lettere liv.
De første år var der ikke nogen struktur i hans formidling – han talte direkte fra hjertet. Han talte bl.a. om bevidsthedsniveauer og altings energi (the energy of all things), som han bl.a. også kaldte Gud. Han var ikke religiøs, men havde fået en forståelse af, at alle religioners kernebudskab var det samme som hans. Det gik op for ham, at alle religioners ophavsmænd havde fået indsigt i livets sande natur, ligesom han selv havde, og at det var det, de havde prøvet på at formidle til deres medmennesker. Men deres budskab var med tiden blevet “pakket ind” i forskellige regler og dogmer, og “altings energi” var det, der var kommet gude betegnelser på, og som var blevet gjort til et adskilt objekt.
I 1978 skrev Syd og Linda et udkast til en ny bog “Beyond Beliefs”. Selvom bogen næsten blev helt færdig, blev den aldrig udgivet, da de i en periode brød kontakten med hinanden. De fik kontakt igen noget tid efter, men genoptog ikke samarbejdet. De mødtes herefter flere gange årligt, og var venner frem til Syds død.
Omkring 1980 blev de negative reaktioner fra lokalbefolkningen for meget for Syd, og han bad folk om at flytte væk fra øen og skabe deres egne liv − og leve rolige, simple familieliv.
I 1980 skrev Allan Flood sit speciale om “Human Relations Trainers”, baseret på Syds forståelse, på universitetet i Oregon.
I løbet af de næste årtier var der flere og flere der tilsluttede sig Syds forståelse, heriblandt flere psykologer, terapeuter, coaches og andre fagfolk. Af disse kan eksempelvis nævnes: Christine Heath, Lori Carpenos, Joseph Bailey, psykiateren William (Bill) Pettit, Sue Pettit, Dicken Bettinger, Judy Sedgeman, Thomas M. Kelley, Kathy Marshall Emerson, Sandra Krot, Ken Manning, Jack Pransky, Linda Sandel Pettit, Dean Rees-Evans, Richard Carlson, Drema Odum Bleitz, Mara Gleason, Aaron Turner, Mark Howard, Rita Shuford, Cindi Claypatch, Craig Dollfuss og mange andre.
Der blev skrevet flere bøger, videnskabelige artikler og oprettet organisationer hvor psykologer og terapeuter arbejdede med udgangspunkt i Syds forståelse. Thomas M. Kelley, Jack Pransky, Mark Howard, Roger Mills, Kathy Marshall Emerson og flere andre har skrevet videnskabelige artikler om Syds forståelse. Chana Studley har i 2024 skrevet “Beyond Diagnosis“, der indeholder forandringsfortællinger fra hele verden på tværs af kulturer og som indeholder interviews med fagfolk, der arbejder ud fra Syds forståelse.
Der blev f.eks. grundlagt organisationer såsom The Advanced Human Studies Institute (AHSI) i 1980 af bl.a. Roger Mills samt The Minneapolis Institute of Mental Health (MIMH) af Joseph Bailey og Christine Heath i 1983.
Disse organisationer arbejdede for at sprede Sydney Banks forståelse og sponsorerede bl.a. mange seminarer og konferencer med Sydney Banks. MIMH var samtidig et sundhedscenter og misbrugscenter som hjalp tusindvis af patienter og som udbød undervisning i Sydney Banks forståelse og forskede i resultaterne af behandlingen.
I 1980´erne blev The Hawaii Counseling and Education Center (HCEC) grundlagt af bl.a. Christine Heath, og centret eksisterer stadig. Minnesota University etablerede centeret National Resilience Resource Center (NRRC) baseret på Sydney Banks forståelse. På deres hjemmeside kan du finde oversigter over meget af det videnskabelige arbejde, der er udført igennem årene.
George og Linda Pransky etablerede Pransky and Associates i La Conner, Washington, som i mange år blev midtpunktet for undervisning af fagfolk i Sydney Banks forståelse.
Dr. Roger Mills blev også engageret i Modello Housing Projektet. Projektet startede i 1986 og foregik i et socialt belastet boligkvarter. Læs mere om dette banebrydende arbejde i bøgerne “Paradigm Shift” og “Modello – A Story of Hope for the Inner City and Beyond” skrevet af Jack Pransky.
I midten af 1980’erne mistede Syd pludselig sin kone, Barb, der døde af et slagtilfælde. Det var et meget hårdt slag for ham, og han flyttede til Hawaii i nogle år.
Sydney Banks formidling og holdning til gurudyrkelse
Syd havde ikke noget ønske om at blive en guru. Han ønskede blot at dele budskabet med flest mulige mennesker og hjælpe med at pege dem i retningen mod at finde deres egen medfødte mentale sundhed.
Syd lagde meget vægt på, at budskabet ikke handlede om ham, eller om at få folk til at følge ham. For Syd handlede det om at hjælpe folk med at forstå tankens kraft, designet bag det menneskelige oplevelsessystem og lære dem at lytte til sig selv og følge deres egen indre visdom.
Der var også mange, der ikke var tiltrukket af hans budskab og syntes at det var noget vrøvl. Nogen gjorde også grin med ham. Disse reaktioner tog han ikke personligt, for han vidste, at det ikke havde noget med ham at gøre. Han vidste, at det blot var et tegn på, at de ikke var klar til at høre hans budskab og få denne forståelse om livet endnu. Han havde ingen interesse i at presse budskabet ned i halsen på folk.
Syd tvivlede aldrig på den forståelse, han havde fundet – han VIDSTE bare, at det var sandt og sorterede alle uvæsentlige detaljer fra − hans budskab var altid simpelt. Ved første øjekast kan denne forståelse virke FOR simpel for mange, men ved et nærmere eftersyn opdager man, at forståelsen er meget dybere, end man kan forestille sig, og at den dækker over alle aspekter i livet.
Han viede resten af sit liv til at dele sin forståelse med verden og holdt mange foredrag og seminarer gennem årene, både for offentligheden, men også for fagfolk indenfor mental sundhed, såsom terapeuter og psykologer, og for forskere, fysikere, læger, studerende på universiteter og andre faggrupper.
Udviklingen til De Tre Principper
Efterhånden indså han, at han måtte strukturere sit budskab mere, og han valgte at tilpassede ordlyden til psykologien, fordi han mente, at budskabet kunne nå ud til flere på den måde.
I 1991 begyndte Syd konsekvent at formidle sin forståelse som ”De Tre Principper”.
I løbet af de næste år mødte Syd sin anden kone, Judy Banks, og flyttede tilbage til Salt Spring Island. Han trak sig mere tilbage, men holdt stadig foredrag ind i mellem.
Han fik konstateret cancer, og valgte i 2008 at stifte skolen “The Three Principles School” sammen med Elsie Spittle og Chip Chipman i byen Victoria, British Columbia. Formålet med skolen var, at Sydney Banks ville sikre sig, at undervisningen i De Tre Principper fortsatte i hans ånd, og at undervisningen fortsat ville tage udgangspunkt i hans forståelse og ikke i fortolkninger af hans forståelse, når han ikke var her mere.
Se denne video hvor Syd fortæller om skolen: The Three Principles School
I marts 2009 holdt han sit sidste foredrag, og den 25. maj 2009 døde han.
Syd udgav 6 bøger fra 1983 til 2005, og de kommer her i kronologisk rækkefølge:
- Second Chance (1983)
- In Quest of the Pearl (1989)
- The Missing Link (1998)
- The Enlightened Gardener (2001)
- Dear Liza (2004)
- The Enlightened Gardener Revisited (2005)
Du kan læse mere om Sydney Banks liv og skabelsen af De Tre Principper (3P) i bøgerne “The Genesis of The Three Principles” (på dansk “De Tre Principper – Skabelsen og reflektioner over Sydney Banks liv“) af Elsie Spittle og Chip Chipman, samt “Island of Knowledge” (på dansk “Visdommens ø“), ”Beyond Beliefs” og ”Encounters with an Enlightened Man” af Linda Quiring samt “Paradigm Shift” af Jack Pransky.
De Tre Principper efter Sydney Banks død
Sydney Banks forståelse har haft og har stadig en livsforandrende betydning for tusindvis af mennesker over hele verden, fordi de får indsigter i deres egen medfødte mentale sundhed og derfra begynder at leve et mere harmonisk liv.
Der er fortsat flere og flere der slutter sig til Sydney Banks forståelse og der er efterhånden blevet skrevet mange bøger om De Tre Principper.
De Tre Principper blev for alvor spredt internationalt fra ca. 2010, da NLP coachene Michael Neill og Jamie Smart opdagede 3P, og begge valgte at basere deres coaching på denne nye forståelse.
I 2012-2013 faldt flere danskere over De Tre Principper (primært gennem Michael Neill), herunder: Jacob Rebien, Mette Louise Holland, Natasha Swerdloff, Mads Qwist, Lars Fogtmann, Dorthe Myndal Fogtmann, Lotte Lykkegaard og Christian Frederik Olsen. Flere af disse danskere er drivkrafterne bag stiftelsen af foreningen 3PDK.